Геймификацията в онлай магазините

Геймификация за повече продажби онлайн

Геймификацията в онлай магазините

В тази статия ще поговорим за подход, който може да ви бъде полезен във всички аспекти на вашия онлайн (а защо не и офлайн)  бизнес. Терминът „геймификация“ може да ви прозвучи страшно, ако го чувате за първи път, но всъщност е много интересна област от подхода към клиентите и потребителите.

Нека да започнем с обяснение на това

какво всъщност е „геймификация“?

Геймификацията е използването на играта, като начин мислене и механиката, неигрови контекст, за да се въвлекат потребителите при решаване на проблем.

Как геймификацията може да е полезна за вашия онлайн бизнес?

Геймификацията е проучена и прилагана в много и различни области, като основните й цели, специално по отношение на онлайн магазините, могат да бъдат:

– повече ангажираност на потребителите;

– възвръщане на инвестицията и повече приходи;

– събиране на информация;

– за обучаване на вашите клиенти – за начина на работа на вашия онлайн магазин, да ги запознаете с продуктите и услугите си, да им покажете къде се намират физическите ви магазини, да привлечете нови клиенти, които не са добре запознати с електронната търговия и др.;

– изграждане на лоялност у потребителите;

– налагане на бранд и създаване на положителна асоциация с вашия електронен магазин.

По-близък поглед към геймификацията

Повечето проучвания показват, че геймификацията дава положителни резултати в по-голямата част от случаите. Но все пак има и някои фактори, които могат да окажат влияние на цялостното възприемане на подхода. Това са лични предпочитания и опит, както и контекстуални различия, например спрямо ситуацията в конкретен момент или според типа на продуктите или услугите, които предлагате.

На пръв поглед геймификацията изглежда несериозно и като прищявка. Този подход е интересен за известно време и забавлява потребителите и може да ги ангажира. Лесно може да се използва за създаване на „вирусен“ ефект, който да генерира реклама от уста на уста за определен период. Но остава въпросът дали може да изгради дългосрочна лоялност у потребителите и дали като мине малко време, те ще си спомнят за вас и вашия електронен магазин?

Ще илюстрираме това с пример. През 2011 г. Google News въвеждат използването на баджове във своите секции с новини. Това привлича много потребители и те са заинтригувани бързо, но за кратко време им доскучава. Година по-късно, през 2012 г., Google премахват баджовете в новините им изчезват и никой не споменава повече нищо за тях.

Предвид горния пример, може би мислите, че след като дори Google не са успели да привлекат потребителите с геймификация, значи няма смисъл да се занимавате изобщо? Това не е съвсем така. Геймификацията не е просто печелене на баджове или събиране на точки. Нейната сила е доста по-дълбока и се крие в това, че задоволява основна човешка нужда, а именно: необходимостта от това да се чувстваш победител.

Същност на геймификацията

Както вече стана дума, геймификацията е използването на играта, динамиката й и игровите елементи в нестандартна обстановка, в конкретния случай – онлайн бизнес. Това определение обаче е, колкото вярно, толкова и непълно, тъй като отнема от част от истинската стойност на този силен подход.

Вече споменахме, че една от основните причини игрите да са толкова популярни е наградата. Тя може да е както физическа – купа, трофей, подарък и други, така и психологическа – чувство на удовлетворение, повишено самочувствие и т.н. Резултатът и в двата случая е един и същ: в центъра на удоволствието в мозъка се освобождава допамин или казано с други думи, наградите ни носят удоволствие.

По тази причина, когато се използва правилно, геймификацията може да бъде мощна тактика за убеждаване – чрез използване на основните биологични процеси и възнаграждението, можете да накарате потребителите да извъшат на определени действия. Това става, когато удоволствието, което получават от „играта“, е по-голямо от неприятното усещане при харченето на пари. Тогава геймификацията ще довече до повече продажби.

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Примери за геймификация

Comments are closed.